top of page

Etapy procesu diagnostycznego

Etap 1

Wywiad rozwojowy   2-3h

 

Wywiad przeprowadzany jest z rodzicem, bez obecności dziecka. Celem wywiadu jest zebranie szczegółowych danych na temat rozwoju dziecka oraz określenie charakterystyki jego funkcjonowania oraz trudności, jakie rodzic obserwuje w obszarach: emocjonalnym, komunikacyjnym, społecznym oraz poznawczym. W procesie diagnostycznym prosimy rodziców, aby dostarczyli opinię od wychowawcy na temat funkcjonowania dziecka/nastolatka w środowisku edukacyjnym (przedszkole, szkoła) . 

Dodatkowo rodzice otrzymują zestaw Kwestionariuszy ASRS do wypełnienia (wersja dla rodzica oraz dla wychowawcy), a diagnosta przeprowadza z rodzicem wywiad ADI-R, który jest uznawany za element złotego standardu w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Etap 2

Spotkania diagnostyczne z dzieckiem  3h

  • ADOS-2 – jest protokołem obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu – uznawanym za złoty standard diagnozy ASD. Jest to badanie, które obejmuje zestawy prób umożliwiające zbadanie nieprawidłowości charakterystycznych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu u osób w różnym wieku i na różnych etapach rozwoju językowego.

  • Stanford Binet 5 – w procesie diagnostycznym obligatoryjnym elementem jest pomiar poziomu funkcji poznawczych oraz inteligencji dziecka. Wyniki pełnego badania obejmują: iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny, wiek poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy dziecka. Test Stanford-Binet 5 pozwala ocenić, czy rozwój pacjenta nie jest w pełni typowy i zachodzi w nim nieharmonijność (zaburzenia neurorozwojowe, wybitne uzdolnienia) oraz może określić stopień niepełnosprawności.

  • Obserwacja dziecka w sytuacji nieustrukturyzowanej – ma formę indywidualnego spotkania dziecka z psychologiem. Celem spotkania jest obserwacja dziecka
    w spontanicznej formie kontaktu z osobą dorosłą. Może być ona uzupełniona
    o dodatkowe testy diagnostyczne takie jak: Test Refleksji nad Myśleniem, Dziecięcy Test Rozumowania Społecznego DZIETROS, Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej i inne. Spotkanie ma na celu potwierdzenie wstępnych hipotez diagnostycznych o dodatkowy kontekst obserwacyjny.
    W zależności od wniosków i potrzeb, w razie wątpliwości dla uszczegółowienia obrazu funkcjonowania dziecka proponujemy dodatkową obserwację dziecka w jego środowisku edukacyjnym (żłobek, przedszkole, szkoła), gdzie dziecko w sposób naturalny funkcjonuje w grupie rówieśniczej lub dodatkowe spotkanie indywidualne
    z psychologiem.

Etap 3

Opinia psychologiczna - opracowanie wyników

Proces opracowania wyników trwa około 2-3 tygodnie i jest przeprowadzany
w wielospecjalistycznym zespole, w którego skład wchodzą: psycholog, pedagog oraz psychiatra. Opinia psychologiczna jest opracowaniem efektów obserwacji dziecka, wyników w poszczególnych testach oraz podsumowaniem informacji z wywiadu. Wszystkie zebrane informacje na temat trudności i zasobów dziecka są odnoszone do kryteriów diagnostycznych zawartych w Klasyfikacji ICD-10/11. W przypadku rozpoznania konkretnych trudności proponujemy zalecenia do dalszej pracy i wsparcia.

Etap 4

Konsultacja psychiatryczna

W naszym Centrum istnieje możliwość umówienia się na konsultację psychiatryczną
w celu omówienia wyników procesu diagnostycznego i uzyskaniu formalnej diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.

att.UClCLyZC69_PyAMWWQyZcISPmcKY5CB0DodW1aOfOcI.jpg
att.PKWMfwnxnLbrAhvKdqXtHiYVBbjcf4u_1zFlvejs1l4.jpg
LOGO Centrum terapii Przestrzenie_PNG.png

Kraków, ul. Tadeusza Rejtana 5/7

Anna Golonka: 531-037-965
Monika Zielińska: 791-982-593

centrumprzestrzenie@gmail.com

  • Facebook
  • Instagram
Skontaktuj się z nami

Dziękujemy za przesłanie!

2022 Centrum Terapii Przestrzenie

bottom of page