top of page

Etapy procesu diagnostycznego

Etap 1

Wywiad rozwojowy  2h

Wywiad przeprowadzany jest z rodzicem, bez obecności dziecka. Celem wywiadu jest zebranie szczegółowych danych na temat rozwoju dziecka oraz określenie charakterystyki funkcjonowania dziecka oraz trudności, jakie rodzic obserwuje w obszarach: emocjonalnym, komunikacyjnym, społecznym, poznawczym oraz behawioralnym. W procesie diagnostycznym prosimy rodziców, aby dostarczyli oni opinię na temat funkcjonowania dziecka/nastolatka w środowisku edukacyjnym (przedszkole, szkoła) od wychowawcy. Dodatkowo rodzice otrzymują zestaw Kwestionariuszy Conners do wypełnienia (wersja dla rodzica oraz dla wychowawcy).

Etap 2

Spotkania diagnostyczne z dzieckiem

  • Stanford Binet 5 – w procesie diagnostycznym obligatoryjnym elementem jest pomiar poziomu funkcji poznawczych oraz inteligencji dziecka. Wyniki pełnego badania obejmują: iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny, wiek poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy dziecka. Test Stanford-Binet 5 pozwala ocenić, czy rozwój pacjenta nie jest w pełni typowy i zachodzi w nim nieharmonijność (zaburzenia neurorozwojowe, wybitne uzdolnienia) oraz może określić stopień niepełnosprawności.

  • Obserwacja dziecka w sytuacji nieustrukturyzowanej – ma formę indywidualnego spotkania dziecka z psychologiem. Celem spotkania jest obserwacja dziecka w spontanicznej formie kontaktu z osobą dorosłą, ze szczególnym uwzględnieniem obserwacji elementów: nadaktywności, impulsywności oraz zdolności uwagowych dziecka. Może być ona uzupełniona o dodatkowe testy diagnostyczne takie jak: Test Refleksyjnego Myślenia, Test Rozumowania Społecznego, PKIE i inne. Spotkanie ma na celu potwierdzenie wstępnych hipotez diagnostycznych o kontekst obserwacyjny. W zależności od wniosków i potrzeb, w razie wątpliwości dla uszczegółowienia obrazu funkcjonowania dziecka proponujemy dodatkową obserwację dziecka w jego środowisku edukacyjnym (przedszkole, szkoła), gdzie dziecko w sposób naturalny funkcjonuje w grupie rówieśniczej.

Etap 3

Opinia diagnostyczna - opracowanie wyników

Proces opracowania wyników trwa około 2 tygodnie i jest przeprowadzany
w wielospecjalistycznym zespole, w którego skład wchodzą: psycholog, pedagog oraz psychiatra. Opinia psychologiczna jest opracowaniem efektów obserwacji dziecka, wyników w poszczególnych testach oraz podsumowaniem informacji z wywiadu. Wszystkie zebrane informacje na temat trudności i zasobów dziecka są odnoszone do kryteriów diagnostycznych zawartych w Klasyfikacji ICD-10/11. W przypadku rozpoznania konkretnych trudności proponujemy zalecenia do dalszej pracy i wsparcia.

Etap 4

Ważne!

W przypadku diagnozy zaburzeń ze spektrum ADHD zalecamy wykonanie poniższych badań:

  • Badanie EEG,

  • Morfologia krwi: poziom żelaza, TSH, D3,

  • Badanie ASO (paciorkowiec),

  • Obecność pasożytów w kale,

  • Badania neuropsychologiczne: pomiar funkcji wykonawczych,

  • Badanie przetwarzania słuchowego,

  • Diagnoza profilu sensorycznego dziecka.

 

Przypominamy, że formalną diagnozę ADHD może otrzymać dziecko po ukończeniu 6/7 roku życia.

Etap 5

Konsultacja psychiatryczna

W naszym Centrum istnieje możliwość umówienia się na konsultację psychiatryczną w celu omówienia wyników procesu diagnostycznego i uzyskaniu formalnej diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.

2.jpg
bottom of page