Etapy procesu diagnostycznego
Etap 1
Wywiad rozwojowy 2h
Wywiad przeprowadzany jest z rodzicem, bez obecności dziecka. Celem wywiadu jest zebranie szczegółowych danych na temat rozwoju dziecka oraz określenie charakterystyki funkcjonowania dziecka oraz trudności, jakie rodzic obserwuje w obszarach: emocjonalnym, komunikacyjnym, społecznym, poznawczym oraz behawioralnym. W procesie diagnostycznym prosimy rodziców, aby dostarczyli oni opinię na temat funkcjonowania dziecka/nastolatka w środowisku edukacyjnym (przedszkole, szkoła) od wychowawcy. Dodatkowo rodzice otrzymują zestaw Kwestionariuszy Conners do wypełnienia (wersja dla rodzica oraz dla wychowawcy).
Etap 2
Spotkania diagnostyczne z dzieckiem
-
Stanford Binet 5 – w procesie diagnostycznym obligatoryjnym elementem jest pomiar poziomu funkcji poznawczych oraz inteligencji dziecka. Wyniki pełnego badania obejmują: iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny, wiek poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy dziecka. Test Stanford-Binet 5 pozwala ocenić, czy rozwój pacjenta nie jest w pełni typowy i zachodzi w nim nieharmonijność (zaburzenia neurorozwojowe, wybitne uzdolnienia) oraz może określić stopień niepełnosprawności.
-
Obserwacja dziecka w sytuacji nieustrukturyzowanej – ma formę indywidualnego spotkania dziecka z psychologiem. Celem spotkania jest obserwacja dziecka w spontanicznej formie kontaktu z osobą dorosłą, ze szczególnym uwzględnieniem obserwacji elementów: nadaktywności, impulsywności oraz zdolności uwagowych dziecka. Może być ona uzupełniona o dodatkowe testy diagnostyczne takie jak: Test Refleksyjnego Myślenia, Test Rozumowania Społecznego, PKIE i inne. Spotkanie ma na celu potwierdzenie wstępnych hipotez diagnostycznych o kontekst obserwacyjny. W zależności od wniosków i potrzeb, w razie wątpliwości dla uszczegółowienia obrazu funkcjonowania dziecka proponujemy dodatkową obserwację dziecka w jego środowisku edukacyjnym (przedszkole, szkoła), gdzie dziecko w sposób naturalny funkcjonuje w grupie rówieśniczej.
Etap 3
Opinia diagnostyczna - opracowanie wyników
Proces opracowania wyników trwa około 2 tygodnie i jest przeprowadzany
w wielospecjalistycznym zespole, w którego skład wchodzą: psycholog, pedagog oraz psychiatra. Opinia psychologiczna jest opracowaniem efektów obserwacji dziecka, wyników w poszczególnych testach oraz podsumowaniem informacji z wywiadu. Wszystkie zebrane informacje na temat trudności i zasobów dziecka są odnoszone do kryteriów diagnostycznych zawartych w Klasyfikacji ICD-10/11. W przypadku rozpoznania konkretnych trudności proponujemy zalecenia do dalszej pracy i wsparcia.
Etap 4
Ważne!
W przypadku diagnozy zaburzeń ze spektrum ADHD zalecamy wykonanie poniższych badań:
-
Badanie EEG,
-
Morfologia krwi: poziom żelaza, TSH, D3,
-
Badanie ASO (paciorkowiec),
-
Obecność pasożytów w kale,
-
Badania neuropsychologiczne: pomiar funkcji wykonawczych,
-
Badanie przetwarzania słuchowego,
-
Diagnoza profilu sensorycznego dziecka.
Przypominamy, że formalną diagnozę ADHD może otrzymać dziecko po ukończeniu 6/7 roku życia.
Etap 5
Konsultacja psychiatryczna
W naszym Centrum istnieje możliwość umówienia się na konsultację psychiatryczną w celu omówienia wyników procesu diagnostycznego i uzyskaniu formalnej diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.